REKLAMA
Klinika wisniowa_baner_1000x200

Komunikacja, Samorząd

Zrzutka na rowerostradę

Opublikowano 14 stycznia 2017, autor: PS

Projekt prawie 50 kilometrowej ścieżki rowerowej w naszym regionie uratowany. Samorządy postanowiły podwoić swój wkład w ten projekt.

Zrzutka na rowerostradę

– Zabrnęliśmy z tym projektem zbyt daleko. Teraz nie można się wycofać. To ostatnia szansa, żeby wybudować tak długą ścieżkę rowerową – oznajmił w środę (11.01) starosta Waldemar Wrześniak.

Przypomnijmy, rowerostrada, ma zastąpić starą linię kolejową relacji Wolsztyn-Żagań. Ścieżka będzie miała długość 48,2  km. Gotowa jest już koncepcja przebudowy. Udało się też przekonać ministra i PKP do likwidacji linii, a urząd marszałkowski dał dofinansowanie w wysokości 9,1 mln zł. Koszt całego projektu to jednak 17 mln, dlatego były obawy, czy wystarczy pieniędzy. Do tej pory wkład sześciu samorządów (powiat nowosolski, Nowa Sól-Miasto, Kożuchów, Otyń, Gmina Nowa Sól i Kolsko) wynosił 3 mln zł. Rowerostrada wisiała więc na włosku.

– Zdecydowaliśmy, że zrobimy dodatkową zrzutkę – tłumaczy starosta.

Najwięcej wyłoży gmina Nowa Sól-Miasto.

– Dokładamy 3 mln zł, chociaż przez miasto przechodzić będzie 1,2 km ścieżki. To pokazuje, że gramy drużynowo – komentował Jacek Milewski, wiceprezydent Nowej Soli.

Powiat zwiększył swój udział z 435 tys. zł do 1 mln zł. Kożuchów da 1,6 mln zł, a gmina wiejska Nowa Sól 900 tys. zł.

– Każdy prawie dwukrotnie zwiększył swój wkład – mówi W. Wrześniak. W ten sposób na ścieżkę uskładano 14 mln zł.

– Brakuje nam jeszcze 3 mln, ale liczymy na oszczędności poprzetargowe. Z  doświadczenia wiem, że wynoszą one około 10-30 proc. – przekonuje starosta.

Budowa ścieżki ma się rozpocząć w 2018 roku i zakończyć w 2019. Jej największą atrakcją będzie 600-metrowy most kolejowy w Stanach.

– To jeden z najdłuższych mostów kolejowych w tej części Europy. Sam jestem rowerzystą i nie mogę się doczekać, kiedy po nim przejadę. Myślę, że taka atrakcja przyciągnie do nas wielu turystów – kończy W. Wrześniak.

Kolej na rower

Ruch pasażerski na linii kolejowej nr 371 Wolsztyn-Żagań został wstrzymany w 1995 roku. Natomiast ruch towarowy w 2005 roku. W 2009 roku Rada Powiatu Nowosolskiego przejęła odcinek linii przechodzący przez powiat. Planowano stworzenie kolejki retro, ale nie udało się pozyskać na ten cel dofinansowania. W 2015 roku powstał wspólny projekt powiatu i pięciu gmin pt. \”Kolej na rower\”. W czerwcu złożono wniosek o dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Lubuskie 2020. Projekt znalazł się na drugim miejscu w rankingu i otrzymał 9 mln 160 tys. zł dofinansowania. Powstać ma 48, 2 km ścieżek. Odpowiednio 14,85 km w gminie Kożuchów, 11,6 km w gminie wiejskiej Nowa Sól, 6,75 km w gminie Otyń, 13,8 km w gminie Kolsko i 1,2 km w gminie Nowa Sól-Miasto. Dodatkowo zaplanowano remont mostu kolejowego w Stanach. Wybudowanych zostanie także siedem miejsc obsługi rowerzystów: na nieczynnej stacji kolejowej w Stypułowie i Ciepielowie, w Nowej Soli w rejonie ul. Przyszłości, skrzyżowania ul. Chałubińskiego i Północnej, a także przy ul. Inżynierskiej, na nieczynnym przystanku kolejowym w Stanach oraz na nieczynnych zabudowaniach kolejowych w Kolsku. Budowa ma się rozpocząć w 2018 roku i zakończyć w 2019.

 

komentarz »
  1. nortonex 21 sierpnia 2017 13:42 - Odpowiedź

    Będzie jak zawsze – linię zwiną, złom sprzedadzą, a ścieżka nie powstanie. Analogiczna sytuacja jak z linią Wolsztyn – Sulechów…

Napisz komentarz »