REKLAMA

Wasze sprawy

Uporządkujemy ten bałagan!

Opublikowano 27 stycznia 2018, autor: Rafał Krzymiński

Nowa Sól zabiera się za szpetne reklamy. – Najwięcej kłopotów mamy z szyldami – mówi Iwona Kubacka-Kazieczko, naczelnik wydziału architektury nowosolskiego urzędu miasta.

Kiedy znikną szpetne reklamy z Nowej Soli?

– Zakończyliśmy inwentaryzację terenu. Analizę wykonała firma z Poznania. Mamy obraz sytuacji. Pomimo wprowadzenia ograniczeń dotyczących reklam w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego, stwierdziliśmy, że ustalenia, które mieliśmy nie zawsze się sprawdzały. W strefie ochrony konserwatorskiej nie było większego problemu, ale poza strefą było dużo gorzej. I nazbierało nam się troszkę niechcianych reklam, w szczególności przy wjazdach do Nowej Soli, skrzyżowaniach, na terenach prywatnych np.ogrodzeniach przy Dozamecie.

  Jest spory bałagan.

– To prawda. Ta uchwała daje nam narzędzia do egzekwowania prawa. W tzw. uchwale krajobrazowej mogą znaleźć się nakazy, zakazy oraz zapisy, jakie reklamy mogą się znaleźć w danym miejscu. Jeżeli ktoś umieści reklamę niezgodnie z przepisami, to zostanie za to ukarany finansowo. Będzie też musiał szybko te reklamy zdjąć, ponieważ będą naliczane kary za zwłokę.

W jakiej wysokości będą kary?

– Nie określiliśmy jeszcze widełek. W ustawie są kary minimalne i nawet one są dotkliwe.

Ideą naszej uchwały ma nie być karanie, lecz zmiana wizerunku Nowej Soli. To jest priorytet.

Kiedy projekt uchwały będzie gotowy?

– Na początku lutego pojawi się na stronie internetowej www.nowasol.pl

W projekcie uchwały miasto zostało podzielone na cztery obszary: śródmieście, zabudowa wielorodzinna z usługami, zabudowa jednorodzinna i otwarte obszary oraz tereny produkcyjne i inwestycyjne. Najwięcej zmian i problemów jest w śródmieściu. Plany, co prawda troszkę ograniczyły bałaganiarstwo reklamowe w tym miejscu. Najwięcej kłopotów jest z szyldami. Chcemy to uporządkować, określić ich rodzaj, z czego mogą być zrobione.

Szyldy nie mogą zasłaniać okien, drzwi, detalu architektonicznego, witryn.

Im dalej od śródmieścia, tym większy problem stanowią reklamy wielkopowierzchniowe.

O ile na strefach gospodarczych firmy mają prawo do ich ustawienia , o tyle najwięcej

obostrzeń będzie w pierwszej strefie, czyli w śródmieściu.

Miasto szacowało jaki procent szyldów może zniknąć?

– Nie. Proszę też pamiętać, że nie wszystko jest złe. Mamy dużo dobrych reklam i szyldów.

Rozmawialiście już o zmianach z przedsiębiorcami?

– Pierwsze konsultacje planujemy dopiero po zamieszczeniu projektu uchwały w internecie. Będziemy czekali na uwagi. O wszystkim zdecyduje procedura. Najpierw jest czas na składanie wniosków, a po ewentualnych poprawkach projekt będzie wyłożony do publicznego wglądu.

I na tym etapie też przewidujemy konsultacje z przedsiębiorcami.

Najwięcej kontrowersji wzbudzają sklepy z używaną odzieżą?

– Na witrynach sklepów z odzieżą używaną są eksponowane rzeczy, które nie powinny tam się znajdować ? jak na przykład bielizna. Dlatego potrzebujemy zapisów w uchwale, aby móc takie rzeczy regulować . Równolegle, oprócz prac nad uchwałą krajobrazową, zostały podjęte działania we współpracy z powiatowym konserwatorem zabytków i wspólnotami w celu zminimalizowania eksponowania mało eleganckich wystaw z używaną odzieżą na zewnątrz sklepu. Dlatego widać już pierwsze efekty porządkowania.

Dziękuję za rozmowę.

Napisz komentarz »