REKLAMA

Aktualności, Komunikacja

Szybki i wygodny!

Opublikowano 20 stycznia 2018, autor: Rafał Krzymiński

W środę (17.01) spółka Przewozy Regionalne przetestowała odnowiony pociąg na trasie Zielona Góra-Nowa Sól.

Pierwszy w Lubuskiem

– To pierwszy tego typu pociąg, który pojawia się w województwie lubuskim – zapewnia Krzysztof Pawlak, p.o. dyrektora lubuskiego oddziału Przewozów Regionalnych. – Wcześniejsze modernizacje składów były uboższe, zarówno pod względem technicznym jak i wizualnym.

Pojazd wyjedzie na trasy z Zielonej Góry do Nowej Soli, Rzepina przez Świebodzin do Zbąszynka i Zielonej Góry w kierunku na Rzepin i Kostrzyn nad Odrą. – To pociąg elektryczny – podkreśla dyrektor K. Pawlak. – Posiada dużo udogodnień dla podróżnych: próżniową toaletę, w tym jedną dla osób niepełnosprawnych z miejscem do przewijania niemowląt, system informacji pasażerskiej – wylicza. – Ma też nowinki techniczne np. blokadę drzwi wejściowych przy przekroczeniu prędkości 5 kilometrów na godzinę. Nie ma możliwości, żeby pociąg ruszył przy otwartych drzwiach.

Jest też dobrze zabezpieczony przed odczepieniem się wagoników w przypadku awarii sprzętu.

Pomyślano o kąciku dla maluchów, aby podróżowało im się wygodniej, mają specjalnie przystosowane do wieku fotele. Pawlak podkreślił, że ze starego pojazdu została tylko tzw. ostoja (to na nim jest zbudowane podwozie i nadwozie pociągu – red.). – Komfort dają przesuwne drzwi, a kolorystyka jest przyjazna – przekonuje.

Stawiają na nowe technologie

Pociąg jest nowoczesny. Podróżni mają do dyspozycji internet bezprzewodowy w technologii WiFi, nowe ergonomiczne fotele pasażerskie z zagłówkami i podłokietnikami. Maszyna została wyposażona m.in. w system dynamicznego hamowania i kabinę z nowym aluminiowym pulpitem.

Maszynista Waldemar Szymański mówi, że prowadzenie takiego pociągu to czysta przyjemność. – To prawie jak samochód z automatyczną skrzynią biegów – żartuje.

Pociąg jest klimatyzowany. Zmodernizowano przedziały pasażerskie z zastosowaniem podświetlanych ścianek przedziałowych i automatycznych dwuskrzydłowych drzwi przesuwanych.

 Marszałek też kupi pociągi

– To małe święto, kiedy tabor staje się wygodniejszy, bo mieszkańcy chętniej wracają do podróży koleją – komentuje Kazimierz Łatwiński, radny miejski, doradca wojewody lubuskiego ds. transportu, którego nie zabrakło na próbnej jeździe.

Łatwiński powiedział nam, że wkrótce będzie więcej dobrych wiadomości dla pasażerów. Szykuje się powrót pociągów na trasę Zielona Góra-Czerwieńsk-Krosno Odrzańskie-Gubin aż do niemieckiego Guben, a być może nawet do Cottbus. Prawdopodobnie powróci linia z Głogowa przez Wschowę do Leszna. Umożliwia to porozumienie województw lubuskiego, dolnośląskiego i wielkopolskiego. – Mam nadzieję, że te pociągi wyruszą na trasę, tak jak za dawnych lat z Zielonej Góry – zaznacza.

– My też przymierzamy się do zakupu dwóch długich pojazdów z napędem elektrycznym – tłumaczy Wojciech Majdański z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego – Wartość zadania opiewa na kwotę ok. 45 mln zł. W trasę wyjadą prawdopodobnie na przełomie roku 2018 i 2019.

W całym kraju spółka Przewozy Regionalne zmodernizowała 36 elektrycznych zespołów trakcyjnych EN57. Producentem są Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz SA w konsorcjum z Zakładami Naprawczymi Taboru Kolejowego z Mińska Mazowieckiego. Zadanie jest finansowane z własnych funduszy spółki w ramach programu restrukturyzacji.

 

 

RAMKA

 

Parametry techniczne pociągu

* rozstaw szyn – 1435 milimetrów

* maksymalna prędkość eksploatacyjna – 120 km na godzinę

* długość całkowita – 65 460 mm

* szerokość – 2880 mm

*  wysokość – 3720 mm

* ilość miejsc siedzących – 160 stałych i 10 uchylnych

* ilość miejsc na rowery – 4

* ilość miejsc dla osób z ograniczoną możliwością poruszania – 2

* liczba i moc silników TSA – 4 X 250 kW

* toalety – 2

Napisz komentarz »