REKLAMA

Wasze sprawy

Ostatnia prosta do tunelu

Opublikowano 09 czerwca 2018, autor: FP

Za kilka tygodni dowiemy się, czy kolej wybuduje w mieście dwa tunele za 60 mln zł.

Komisja z udziałem radnych powiatowych i wiceprezydenta Jacka Milewskiego, była podsumowaniem kwestii budowy dwóch tunelów pod torami „Odrzanki”.

Do końca maja samorządy z całej Polski miały czas, by aplikować o dofinansowanie podobnych inwestycji.

– Do dyspozycji jest ok. 300 mln zł. Po zebraniu ofert zostanie przeprowadzona analiza. To jest program, który ma za zadanie poprawa bezpieczeństwa, więc będzie też brane pod uwagę natężenie ruchu na przejazdach ? wyjaśniał radnym Milewski. Wstępna lista rankingowa ma pojawić się najpóźniej na przełomie sierpnia i września.

Według przeprowadzonych pomiarów, przejazdy kolejowe w Nowej Soli są zamknięte sześć godzin na dobę. W związku z tym, że PKP zapowiada zwiększenie ruchu na „Odrzance”, jest niemal pewne, że czas ten w ciągu najbliższych lat może się wydłużyć do dziesięciu ? dwunastu godzin.

Dla ul. Wojska Polskiego opracowano trzy różne warianty przebudowy, dla ul. 1 Maja cztery. Różnice między wariantami polegają głównie na innych rozwiązaniach „okołotunelowych”. Koszty budowy tunelu w każdym z nich są podobne.

W przypadku ul. Wojska Polskiego, gdzie planowany jest pełnowymiarowy tunel zarówno dla ruchu samochodowego jak i pieszego, rekomendowany wariant zakłada największą ingerencję w miejską tkankę. Projekt zakłada budowę aż trzech rond w bezpośrednim sąsiedztwie tunelu. Ma to jednak sens z komunikacyjnego punktu widzenia. – To jest wariant który w naszym przekonaniu rozwiązuje problem ? tłumaczył wiceprezydent.

Z kolei w przypadku ul. 1 Maja, rekomendowanym wariantem jest ten najtańszy. – Kosztem rowerzystów załatwiamy parę innych problemów. Likwidujemy najazdy, pozostają windy. W otoczeniu niewiele się zmienia ? mówił Milewski.

Koszty „okołotunelowe”, które miałby wziąć na barki samorząd, to ponad 27 mln zł. Budowa dwóch tuneli za 60 mln zł, to działka PKP. Całość inwestycji to prawie 88 mln zł. – Pierwsze przymiarki robiliśmy półtora roku temu, w trochę innych realiach jeśli chodzi o rynek ? mówił Milewski. Wówczas szacunki mówiły o 47 mln. Taki był zresztą zapis w liście intencyjnym podpisanym z PKP.

Koszty po stronie powiatu wyniosłyby 4 mln zł. Milion na wykupy gruntu i 3 mln, które w dwóch transzach w formie dotacji, trafiłyby do budżetu miasta.

Do końca roku 2020 gotowa ma być dokumentacja na wszystko. Prace na ul. Wojska Polskiego są planowane na lata 2021-22, na ul. 1 Maja w roku 2023.

Napisz komentarz »