REKLAMA

Komunikacja

Ponownie o tunelu

Opublikowano 29 sierpnia 2020, autor: Filip Pobihuszka

Powiat i miasto szykują kolejne porozumienie, które ma pomóc przy budowie tunelu. O szczegółach i tym, co zmieniło się od ostatniego czasu, powiatowym radnym opowiadał podczas komisji prezydent Jacek Milewski.

Po krótkiej wakacyjnej przerwie, powiatowi radni ponownie zebrali się na wspólnej komisji, by omówić projekty uchwał na sierpniową sesję. Niestety, wtorkowe posiedzenie ponownie miało miejsce w hali sportowej „Elektryka”. Powodem w dalszym ciągu jest panująca epidemia.

A w porządku obrad tematy były ważkie. Było sporo o zamianie dróg między powiatem a okolicznymi gminami, w tym Nową Solą. To z kolei jest częścią większego planu zakładającego budowę tunelu pod torami na ul. Wojska Polskiego i przejścia pieszo-rowerowego na ul. 1 Maja.

Radni pochylili się bowiem nad kolejnym projektem porozumienia, które zmienia nieco filozofię działania. W skrócie: chodzi o przejęcie pełnej inicjatywy przez miasto.

Po milionie przez pięć lat

– W porozumieniu z 2019 byliśmy zarządcą dróg objętych planem przebudowy. W tej chwili pomysł zmierza ku temu, by pełną inicjatywę przejęła jedna jednostka. Będzie na pewno szybciej, sprawniej – wyjaśniał radnym Wiesław Staruch, szef Powiatowego Zarządu Dróg.

Chodzi o ulice 1 Maja i Kościuszki oraz ulice Wojska Polskiego, Przyszłości, Matejki i Sienkiewicza. Drogi zmieniałyby właściciela kolejno z początkiem 2021 i 2022 roku.

Zmienia się też dotacja, jaką powiat ma przekazać miastu. Teraz chodzi o 5 mln zł, po milionie zaczynając od roku 2023.

Dwa nowe przystanki na strefach

Na posiedzeniu pojawił się też prezydent Jacek Milewski, który wyjaśnił jak w tej chwili wygląda sprawa tunelu.

– W naszym kraju jest powiedzenie do trzech razy sztuka. To jest ten trzeci raz, mam nadzieję, że ostatni – zaczął.

Milewski wspomniał o nowej perspektywie unijnej i planach rządu co do budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Inwestycja ta ma pociągnąć za sobą również modernizację „Odrzanki”, by pociągi mogły rozpędzać się na niej do 160 km/h.

– Te prace są na tyle zaawansowane, że udało nam się w rozmowach z PKP wpisać wstępnie do studium trzy ważne rzeczy. Budowę przystanków kolejowych przy strefie południowej i północnej oraz tunel wraz z przejściem pieszo-rowerowym – zdradził.

PKP wciąż żąda czterech przejazdów

Prezydent wspomniał też o istotnym „novum, które zmienia filozofię”.

– W poprzednich podejściach była mowa o tym, że to miasto będzie beneficjentem środków na całość. Propozycja teraz wygląda tak, że tunel i przejście byłyby w ramach zadania PKP, a miasto byłoby inwestorem w przypadku całej infrastruktury „wokółtunelowej”. Stąd nasza propozycja przejęcia zarządzania ulicami – wyjaśniał.

Przekazanie dróg i oddanie pałeczki miastu ma dla powiatu tę zaletę, że starostwo będzie mogło wnioskować o dofinansowanie remontów dróg zupełnie niezwiązanych z budową tunelu.

Nie zmieniło się natomiast to, że PKP w dalszym ciągu stawia twardy warunek likwidacji czterech przejazdów kolejowych. Oprócz tych, które zastąpią tunel i przejście podziemne, zniknąć mają też rogatki na ulicach Topolowej i Targowej.

Wiadukt wytrzyma a Facebook jest wiarygodny

O tunel i związane z nim kwestie pytali też radni.

– Czy nie ma obawy, że po zakończeniu inwestycji i zamknięciu przejazdu na ul. 1 Maja, duży ruch pójdzie w głównej mierze przez tunel? – zastanawiał się Andrzej Ziarek.

Milewski: – Fachowcy twierdzą, że ruch powinien rozłożyć się mniej więcej po połowie. Połowa na wiadukt, połowa na tunel

Przemysław Ficner pytał z kolei czy wiadukt wytrzyma zwiększony ruch.

– Wytrzyma. Co roku robimy badania, poza tym wiadukt był budowany na potrzeby ruchu krajowego ? odparł Wiesław Staruch.

Zaś Danuta Kubicka pytała o społeczny wydźwięk inwestycji na ul. 1 Maja, ewentualne problemy sklepikarzy spowodowane przebudową przejazdu i zaburzeniem komunikacji między osiedlami a targowiskiem.

– To jest temat publiczny, nigdy nie był kuluarowy. Na tym etapie Facebook jest dość nośnym i wiarygodnym miernikiem pewnych nastrojów. Nie słyszę dziś specjalnie jakichś sprzeciwów. Zresztą, temat niewiele się zmienił od ostaniej dyskusji. Nigdy nie ma tak, że wszyscy są za. Ten temat na bieżąco żyje w przestrzeni publicznej i myślę, że mieszkańcy mają świadomość, że taka rzecz jest przygotowywana ? odparł Milewski.

Ile to ma kosztować?

Łączny koszt: 89,5 mln zł
PKP: 37,5 mln zł
Miasto: 37,2 mln zł
Powiat: 5 mln zł
Fundusz Dróg Samorządowych: 9,8 mln zł

Środki z funduszu zostały oszacowane przy założeniu, że każda planowana inwestycja drogowa otrzymałaby dofinansowanie rzędu 50 proc.

Napisz komentarz »