KGHM nie poddaje się pandemii
Opublikowano 08 września 2020, autor: Filip Pobihuszka
Miedziowy gigant osiąga wysokie wyniki operacyjne, realizuje stabilną produkcję oraz inwestycje zgodnie z planem. Grupa nie zapomina też o swoich pracownikach.

KGHM Polska Miedź S.A. przedstawiła wyniki finansowe za drugi kwartał i pierwsze półrocze 2020 roku. Pomimo pandemii i niepewności na światowych rynkach, skonsolidowane i jednostkowe wyniki miedziowego giganta są satysfakcjonujące. Dzięki konsekwentnej realizacji strategii i świadomemu zarządzaniu w okresie pandemii, Grupa KGHM realizuje zgodną z planem produkcję, poziom inwestycji, utrzymuje dyscyplinę kosztową, a poziomy kwartalnych wyników operacyjnych są najwyższe od lat.
Wyniki finansowe
EBITDA (tj. zysk operacyjny przed potrąceniem odsetek od zobowiązań) w drugim kwartale 2020 roku osiągnął poziom 1,5 mld zł. Podobnie wysoki wynik ostatni raz Grupa osiągnęła w pierwszym kwartale 2017 roku. Spółka matka także odnotowała najwyższy kwartalny wynik operacyjny w kwocie nieco ponad 1 mld zł.
Wysoki wskaźnik EBITDA zanotowała również Sierra Gorda, która wykazała niemal 150 proc. wzrost wyniku operacyjnego w porównaniu do II kwartału 2019 roku (do kwoty 324 mln zł), co stanowi najwyższy w historii wynik tej kopalni. Co istotne, KGHM International odnotował wynik EBITDA w II kwartale dwukrotnie wyższy w porównaniu do I kwartału tego roku.
Skonsolidowany wynik netto Grupy KGHM w II kwartale tego roku wyniósł 9 mln zł, co oznacza spadek o 409 mln zł w porównaniu do II kwartału 2019 roku. Na zmianę wyniku wpłynęły głównie różnice kursowe (-237 mln zł) oraz wyższa strata z wyceny wspólnych przedsięwzięć metodą praw własności (-147 mln zł).
Koszt produkcji miedzi w koncentracie C1 w Grupie KGHM w drugim kwartale osiągnął poziom 1,58 USD/funt. Był on niższy aż o 12 proc. w porównaniu do II kwartału poprzedniego roku.
Na skutek wzrostu dodatnich przepływów z działalności operacyjnej oraz zmiany struktury finansowania zobowiązań, Grupa utrzymała założony niski poziom wskaźnika długu netto do skorygowanego EBITDA oraz istotny spadek zadłużenia netto Grupy wyrażonego w dolarach, od początku roku 2020.
Wyniki produkcyjne
Produkcja Grupy KGHM, mimo światowego kryzysu spowodowanego pandemią, utrzymana została na poziomach zbliżonych do zeszłorocznych, co ważne na poziomach budżetowanych. Grupa, jako jeden z trzech globalnych graczy z czołówki rynku miedzi, zwiększyła w drugim kwartale wolumen produkcji. Produkcja miedzi płatnej wyniosła w I półroczu 2020 roku 351 tys. ton (tj. -0,3 proc. w stosunku do I półrocza 2019 roku).
Rekordowo wysoka była produkcja w Sierra Gorda. W pierwszym półroczu osiągnęła poziom 39 tys. ton i była wyższa o 34 proc. w porównaniu do analogicznego okresu zeszłego roku.
Inwestycje
W I półroczu 2020 roku KGHM Polska Miedź S.A. zrealizowała inwestycje na kwotę 1 024 mln zł, przy założeniach budżetowych na cały rok, na poziomie 2 250 mln zł. Zgodnie z planem postępują m.in. prace w Programie Udostępniania Złoża, rozbudowie OUOW Żelazny Most oraz innych strategicznych programów rozwojowych spółki.
COVID-19
W marcu, jak wiele firm w Polsce i na świecie, Grupa KGHM stanęła w obliczu kryzysu, którego skala zaskoczyła wszystkich. Spółka, we wszystkich swoich aktywach krajowych i zagranicznych, natychmiast zaczęła wdrażać procedury, które miały uchronić ją przed ograniczaniem produkcji, zamykaniem zakładów i pogorszeniem parametrów finansowych.
Procedury, technologia i edukacja
Kierując się zasadami zintegrowanego i efektywnego zarządzania na poziomie całej Grupy Kapitałowej, powołano sztab kryzysowy, monitorujący sytuację z zakażeniami w Grupie. W kolejnym kroku wdrożono procedury dotyczące wyjazdów służbowych, konferencji, szkoleń oraz izolacji kluczowych pracowników.
Zakupiono kamery termowizyjne do badania temperatury u pracowników – dziś są na 30 bramach wejściowych w oddziałach i centrali KGHM. Wprowadzono odkażanie przestrzeni pasażerskiej w autobusach realizujących przewozy pracownicze.
Ograniczono też liczbę osób jednorazowo zjeżdżających na dół oddziałów górniczych. Wszystkie oddziały wprowadziły dezynfekcję pomieszczeń wspólnych.
KGHM prowadzi szeroką akcję informacyjną opierającą się na plakatach, artykułach w intranecie, gazecie zakładowej, ekranach startowych komputerów oraz zakładowej telewizji. Wykorzystywano niestandardowe narzędzia, by pracownicy zwracali uwagę na bezpieczne zachowania i świadomie mogli stosować się do procedur zapewniających bezpieczeństwo w pracy.