REKLAMA

Komunikacja

Niedoradz i nieszczęśliwy zjazd

Opublikowano 06 marca 2021, autor: Filip Pobihuszka

Niedokończony węzeł na S3 hamuje rozwój nie tylko gminy Otyń, ale i całego regionu. Czy jest szansa na jego dokończenie?

Zielonogórski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad od miesiąca ma nowego szefa – to Jarosław Brzeczka.

Świeżo upieczony dyrektor był gościem sesji Sejmiku Województwa Lubuskiego w połowie lutego. Tam jednym z punktów była informacja na temat inwestycji, a jednym z gości Wadim Tyszkiewicz. Senator skorzystał z okazji i wypytał dyrektora o zjazd z trasy S3 na wysokości Niedoradza. A konkretnie o jego dokończenie. Dziś na „eskę” można wjechać tylko jadąc w stronę Zielonej Góry, a zjechać – jadąc z Zielonej Góry.

Rozmawiam z chętnymi inwestorami

– Czy są planowane prace, przynajmniej koncepcyjne? Czy są brane pod uwagę takie rozwiązania? – pytał Tyszkiewicz. – Gdyby zwiększyć potencjał tej części województwa, poprzez dobudowanie drugiej połówki zjazdu w Niedoradzu, znakomicie przyczyniłoby się to do rozwoju tej części kraju. kraju – przekonywał.

– Zdajemy sobie sprawę, że jest niepełny, ale żadne prace w tym kierunku nie są prowadzone – odparł Brzeczka.

– Proszę zwrócić na to uwagę, bo to jest niezwykle ważne dla rozwoju tej części województwa i całego regionu – kontynuował Tyszkiewicz. – Rozmawiam z inwestorami, którzy bardzo chętnie weszliby do lubuskiego – mówił i podkreślał, że Zielona Góra, w przeciwieństwie do Niedoradza, ma bardzo ograniczone możliwości, jeśli o to chodzi.

– Jak najbardziej się z panem zgadzam, to jest potrzebne – przytaknął Brzeczka. – Staramy się dysponować środki, które mamy i robić inwestycje, których nie można odłożyć na później – argumentował.

– Byłem odpowiedzialny za budowę drogi Sulechów – Nowa Sól i już wtedy zastanawiałem się dlaczego tego nie ma w projekcie. Wykonaliśmy to w takiej formie, w jakiej było zaprojektowane – wyjaśnia.

Brzeczka obiecał, że „przyjrzy się tematowi”.

Zjazd to przemysł. Przemysł to podatki

Kompletny zjazd w Niedoradzu byłby przede wszystkim szansą dla gminy Otyń. Tamtejszy ratusz od dawna marzy o niewielkiej namiastce strefy przemysłowej. – Jest pomysł na to, by do gminy wpływały jakieś porządniejsze podatki. W Niedoradzu są tereny przeznaczone pod działalność gospodarczą – mówi burmistrz Barbara Wróblewska. – Jadąc od Zielonej Góry, przed Niedoradzem po lewej stronie, jak się kończą lasy – precyzuje. – Nie mówimy tu o nie wiadomo jakim przemyśle, zależy nam na inwestorach przyjaznych dla mieszkańców. Ale nie ukrywam, podatki z takiej działalności były dla nas finansową ulgą i pozwoliły na kolejne inwestycje – wyjaśnia.

Szefowa gminy zjazd w Niedoradzu nazywa „nieszczęśliwym”. Była nawet w Zielonej Górze, by zapoznać się z mapami przedstawiającymi przebieg południowej obwodnicy miasta. Droga ma bowiem wpinać się w S3. – Tam jest wyrysowany dwustronny zjazd. No ale jest to przyszłościowa inwestycja i jeśli GDDKiA nie weźmie tego w swoje ręce, to Zielona Góra, ani tym bardziej nasza gmina tego nie wybuduje – mówi.

– To jest wszystko przespane, nie wiem dlaczego nikt wtedy o to nie wnioskował. I teraz musimy do tego wracać, bo widać, że jest potrzeba, tym bardziej, że mamy plany co do terenów przy zjeździe – komentuje Wróblewska i zapowiada odwiedziny u nowego szefa GDDKiA.

Może w przyszłym roku coś się ruszy

W ostatni czwartek dyrektor Brzeczka ponownie odniósł się do sprawy węzła w Niedoradzu i nieco szerzej skomentował sprawę: – Węzeł został wybudowany przy budowie pierwszej jezdni drogi ekspresowej S3, która zakończyła się w 2008 roku. Projekt budowy drugiej nitki obejmował przebudowę węzła, bez budowy nowych relacji.

Ewentualna rozbudowa węzła Niedoradz będzie możliwa dopiero po przeprowadzeniu analiz natężenia ruchu drogowego. Wyniki otrzymamy w przyszłym roku. Wówczas analizowana będzie potrzeba odciążenia istniejących węzłów na tym odcinku.

W perspektywie jest także budowa drugiego etapu południowej obwodnicy Zielonej Góry, której koniec planowany jest na węźle Niedoradz. Jej realizacja wymagać będzie rozbudowy węzła o nowe relacje.

Napisz komentarz »