REKLAMA

Komunikacja

Poszała kasa, a obwodnicy nie ma

Opublikowano 24 lipca 2021, autor: Patryk Świtek

Co z trzecią częścią obwodnicy Nowej Soli? Jest projekt, wypłacono odszkodowania za ponad 2 mln zł, ale nie ma pieniędzy na budowę. A potrzeba aż 46 mln zł!

W styczniu 2019 roku rada w Nowej Soli podjęła uchwałę, w której zobowiązała miasto do przekazania Urzędowi Marszałkowskiemu 3 mln 425 tys. zł na „dokumentację projektową i odszkodowanie za nieruchomości i grunty” pod budowę III etapu obwodnicy. Minęły dwa lata, a drogi jak nie było tak nie ma. Spytaliśmy władze województwa, na co poszły te pieniądze.

2 mln 642 zł na odszkodowania

Zarząd Dróg Wojewódzkich od dawna ma już gotową dokumentację wraz z pozwoleniami. Dokument wart 462 tys. zł opracowała firma MP Projektanci spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k. z siedzibą w Poznaniu. W październiku 2019 roku wojewoda wydał zezwolenie na budowę.Nie skończyły się jednak jeszcze wypłaty odszkodowań.

„W 2020 i 2021 roku przeprowadzono 14 postępowań odszkodowawczych oraz dwa cywilne nabycia tzw. „resztówek”  – informuje Marzena Toczek, rzecznik Urzędu Marszałkowskiego. „Resztówki” to działki, które znajdują się poza pasem drogi i nie nadają się do wykorzystania. Na razie poszło na to 2.642.729,37 zł, ale to nie koniec.

„Obecnie oczekujemy na rozstrzygniecie jeszcze ośmiu postępowań odszkodowawczych” – pisze M. Toczek.

Warto przypomnieć, że w okolicach Starej Wsi są dwie działki, z którymi powiązany jest Marek W., nowosolski biznesmen znany jako Kobra, skazany wieloma wyrokami. Jedna z nich (7 hektarów) należy do jego rodziców, druga (14 hektarów) do spółki, której prezesem jest ojciec biznesmena. Właśnie przez tę drugą działkę przechodzić ma najdłuższy odcinek obwodnicy. Spytaliśmy Urząd Marszałkowski, ile wyniosło największe odszkodowanie, ale nie dostaliśmy odpowiedzi.

Kto za to zapłaci?

Koszt budowy 1,7 km odcinka powala. ZDW podaje kwotę 46 mln 130 tys. zł!

Nic dziwnego, że: „(…) realizacja inwestycji możliwa będzie w przypadku pozyskania środków ze źródeł zewnętrznych” – informuje M. Toczek. Dla władz województwa „zewnętrzne źródła” oznaczają rządowe pieniądze.

We wrześniu 2020 roku władze województwa zdecydowały powalczyć o dofinansowanie w ramach Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych (RFIL), finansowanego ze środków Funduszu Przeciwdziałania COVID-19. Bezskutecznie. Zgłoszono więc inwestycję do Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To program tzw. projektów strategicznych, które mają być realizowane w ramach Europejskiego Instrumentu Odbudowy, powstałego w związku z pandemią Covid-19. Obwodnica nie została zakwalifikowana. Teraz nadzieja w Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg, który zakłada budowę trzech obwodnic w Lubuskiem. W kolejce po kasę z tego programu władze województwa ustawiły się w maju br.  Czekają na weryfikację swojego wniosku.

„W przypadku pozyskania środków finansowych termin realizacji inwestycji planowany jest na lata 2022-2023” – informuje M. Toczek.

Napisz komentarz »