REKLAMA

Komunikacja

Podrożeją bilety?

Opublikowano 13 listopada 2021, autor: Patryk Świtek

Spółka SUBBUS odczuła podwyżkę cen paliw. Przełoży się to na cenę biletów?

Mirosław Paszkiewicz, prezes SUBBUS, przyznaje, że paliwo stało się sporym kosztem dla spółki. SUBBUS zamawia 35 tys. litrów miesięcznie.

– Gdy przyrównamy październik ubiegłego roku i październik tego roku, to koszt paliwa wzrósł o 53 tys. zł – tłumaczy. Szacuje, że na przestrzeni całego roku to może być 250-300 tys. zł więcej. Na tym nie koniec, wzrosły też koszta pracownicze, opłaty, podatki, rachunki za gaz i prąd. – Wszystko drożeje. Części, opony. AdBlue podrożał o 160 proc. – mówi M. Paszkiewicz. AdBlue to płyn, który wtryskuje się do wydechu. Neutralizuje tlenki azotu. Zużywa go każdy autobus SUBBUS-u, a spółka ma ich 28.

Za każdy z nich musi też zapłaci miastu podatek. Niedawno rada ustaliła nowe stawki. Jeśli w autobusie jest mniej niż 22 miejsca to podatek wynosi 1559 zł, jeśli 22 miejsca lub więcej to 2159 zł.

– Na razie jakoś sobie radzimy i realizujemy swoje zdanie, do którego jesteśmy powołani. O ile wzrosły koszta będzie można powiedzieć dopiero jak zamkniemy ten rok – tłumaczy M. Paszkiewicz.

Co roku sześć gmin powiatu nowosolskiego zrzuca się na funkcjonowanie spółki. Najwięcej daje Nowa Sól, bo ponad 3 mln zł. 2,2 mln zł dorzucają gminy i powiat (Kolsko – 126 tys. zł, Kożuchów 837 tys. zł, gmina wiejska Nowa Sól 351 tys. zł, Otyń 287 tys. zł, Siedlisko 101 tys. zł). Na utrzymanie idzie też zysk ze sprzedaży biletów. Jak wynika ze sprawozdania finansowego spółki za 2020 rok, ta sprzedaż była na poziomie 945 tys. zł. Miasto w budżecie na 2021 rok szacowało wpływ na poziomie 1,4 mln zł. To gminy ustalają cenę biletów. Jeśli do spółki trzeba będzie w przyszłym roku dopłacić więcej staną przed dylematem, podnieść bilety, czy dorzucić więcej z budżetów. Tak czy siak to my zapłacimy.

Napisz komentarz »